Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Tuesday, October 18, 2011

Masyarakat kita...

Assalamualaikum

baru je jalan2 di sekitar dunia maya dan kebanyakan story pasal budak perempuan 16 tahun mengelar baby nya sendiri hasil dari hubungan zinanya.Jujurnya aku malas nak baca paper ( tak bagus sbnrnya, kena baca hari2 utk tgk perkembangan negara).

sebab? sebab biasanya berita2 yang mcm nilah yg akan terpapar. hari ni pun selak2 thestar je. tu pun sbb salah waktu nak ke kelas jadi sementara menunggu waktu ke kelas singgah jap library. headline pun 2 x 5 je. pasal sindiket2 seludup tenaga seks ni. bikin hati hancur. dan biasalah reaksi org kita * aku juga*tsk tsk tsk
adalah begini :

  • orang tu mmg bangang
  • orang tu mmg bodoh
  • tau buat dosa tak tau nak b tanggungjawab dgn dosa
  • anak siapa ntah tu, mak bapaknya tak ajar ke
  • ingat sedap je
tapi jarang2 yg bereaksi begini :
  • yaAllah, apa yg aku dah buat, saudara aku sendiri tu
  • macam mana nak selamatkan diorang tu
  • apa yg aku boleh bantu untuk kurangkan situasi mcm tu
  • tindakan pembaikkan yg boleh diambil
  • minta diampunkan dosa mereka dan kembali ke pangkal jalan
ingatlah, dia masih manusia...sedangkan Allah maha pengampun. benci dosa yg dibuat jgn dibenci si pendosa kerana kita ialah pendosa juga.

No comments:

Post a Comment