Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Monday, October 10, 2011

Fishing Trip

Assalamualaikum
berakhirnya minggu yg padat dgn aktiviti.huhuhu...midsem exam untuk IH..ermmm,no komen pasal midsem sbb aku dah jawab dgn hehehe..

dah lama nak update pasal aktiviti memancing nih tapi asyik lupa je,mlm td dok tengok gambar2 terjumpa gambar2 masa g mancing hari tu, terus semangat nak update.=)=)=). jujurnya aku tak tau pun memancing,jauh sekali kaki pancing yg sanggup redah lubuk mana2.nak kata suka pun tidak juga. cuma suka cari pengalaman,hehe.

3 bulan lepas (Dalam bulan Julai).memang tak termasuk dlm plan aku hari tu untuk follow abg dan sepupu papat aku g memancing, asalnya saja petang2 g umah makcik2 aku n drop by umah pakcik sbb 1 jalan je, sekali terbukak cerita nak g mancing kat pulau mlm nya tu. Di offer untuk g sekali,then pegi jela..sekali sekala..selama ni dok ikut abang mancing kolam,tepi laut, tepi sungai.tepi parit,semua yg tepi2 la, tak thrill ok(belagak kan?hehe)...xpernah pulak ikut mancing tengah laut.

lepas maghrib pun berangkatlah kami. lokasi berdekatan dgn Jeram ikan bakar, kat jeti tu kami berkumpul utk naik bot ke pulau kecik @aku pggl pulau terbiar, ada dua pulau biasa org memancing kat area situ,pulau kecik n pulau besar,kat pulau besar tu byk ular..dari jeti ke pulau terbiar tu lebih kurg 15 minit perjalanan dgn menaiki bot...15 min je kot seingat aku tapi aku rasa mcm lama sbb laut gelap gelita,kat bot x de lampu bagai, hanya cahaya bulan yg samar2 beri cahaya.

oh lupa na sebut, sbnrnya b4 pergi tu ingat xnak mkn byk sbb kat pulau tu xda bekalan air dan letrik,perut aku ni kan cepat sgt process penghadaman nya,jadi decide xmo mkn lebih2..takut nak terkareb kat sana,hahaha..tapi dah nama rezeki,masa call pakcik yg bawak bot tu dia ajak singgah umah...sampai2 rumah pakcik tu tau x tengah ada apa kat rumah beliau?kenduri arwah kot! adehh~dahla pakcik tu suruh kitorg masuk rumah mkn dulu,kitorang dgn baju ala2 nelayan ni, seluar yg lusuh toksah cakapla..masuk2 rumah suruh g kat area perempuan yg kebanyakan wanita2nya sangat la berwangian2 n berayu2aan ala gadis melayu terakhir,merah dah muka masa ni sbb sogan,huhuhu..tapi bila disuruh mkn, bertukar terus jd mcm tuan punya rumah,haha...ikan pari masak asam pedas, sambal udang(besar n fresh giler udang dia), ayam masak merah, sayur campur, masak lemak ikan apa ntah..n etc etc etc..marvelous giler ok!nyum2. lama gak kat situ...pastu buat2la sopan (walaupun nampak giler kejanggalannya) g dapur nak tlg basuh pinggan, xpasal2 merewang rumah org kan..rezeki..rezeki...

sampai2 pulau terus kami angkut barang n cari lokasi utk port barang...agak ramai org mlm tu, mungkin sbb mlm minggu kot, dan of coz hanya kami ber tiga perempuan diatas pulau tu. the rest semua lelaki. di sekitar pulau nampak cahaya2 hijau tanda ada org memancing di situ,cahaya hijau tu dtg dari menda yg diikat kat tali pancing (aku xtau nama menda tu apa). abg aku pun sediakan alat memancing untuk kami, aku n leha mmg zero la bab2 ikat2 mata kail, tali tangsi ni,tengok taula.umpan yg digunakan ialah anak ikan belanak saiz 1 inci lebar dan 4 inci panjang (bajet ikan besar nak mkn,hahaha),hanya abg aku yg boleh guna umpan udang yg dijala pd petangnya (udang hidup ok,hidup dan besaaaar,mkn pun sodap).semua umpan hidup2 belaka
nak baling umpan pun xtau aku ni,parah tak,tapi belagak nak ikut,=p.dgn sabarnya,abg aku ajar la sorang2 adiknya yang agak lem ni..dah agak pandai, beliau suruh kami lepak kat port yg dia syorkan, dia mancing xjauh dari kami (bawak anak2 dara tgh laut kan, terpaksalah dia monitar kami).gambar adalah port aku memancing. baling jauh2 pastu tunggu jela..balik2 asyik tersangkut kat batu2..sabau jela..mmg survival habis kat pulau tu, takungan air hujan pun xde, nasib kitorang dah siap2 prepare bawak air utk amek wudu', nak guna air laut masin sgt..melekit nanti. pukul 2,rasa mcm umpan dimakan tgk2 mmg dimkn tapi makan lari..berani ko curi ikan aku ye ikan!lepas tu mmg dah rasa ngantuk2...dekat2 jam 3 pagi dah x larat masing2 dah terbaring atas tikar plastik yg dibawa, pancing dah putus sbb tersangkut, sepupu aku dok dapat kerapu bodo( mmg nama ikan tu gitu ye..), lepaskanlah balik..tidurlah kami berlantaikan batu berbumbungkan langit..kat tengah laut mmg sejuk gilar...seeeejukkk sangat ok,alhamdulillah dikurniaan common sense utk bawak stoking dua pasang sbb mmg dah rasa2 akan sejuk sgt

nyenyak sgt waktu tu tido, walaupun hanya berbantalkan lengan sendiri, air panas tumpah atas kaki pun xsedar..haha.bangun2 dah pukul 4.30 pagi.sebab apa t'bgn?menda yg paling xnak buat terpaksa buat..hohoho. tula sapa suruh mkn banyak sgt..sakit perut nak terkareb,wawawaw..mmg sadis waktu tu, abg aku suruh membuang kat celah2 batu..tiba2 rasa mcm zaman batu,cari2 sekitar pulau terjumpa toilet lama, xnampak la plak bersih ke x, mmg amek air laut agak2 bersih dah dlm toilet tu, lepaslah kat situ...lega giler,hahaha.nasibla air minum jadi air basuhan, x sanggup nak basuh guna air laut yg bercahaya tu..seram kot,buat siram2 bolehla..
tak tido lepas tu terus solat subuh n kembali menyibuk kat org2 yg masih elok pancingnya. makin terang makin terserlah keindahan alam di sekitar pulau,subhanAllah..sangat nyaman dan segar, terasa sangat2 kerdil waktu ni berada di tengah2 lautan ciptaan yg Maha Esa. benarlah andai ingin merasa kekuasaan Allah,lihat pada ciptaan2Nya..
pancing yg masih elok dan sedang menunggu hasil
prepare breakfast.
megi!!paling mudah n senang, umpan digunakan sebagai bahan perasa tambahan,hehe..banyak sgt umpan, guna sikit untuk breakfast,hehe
cantik kan...waktu baru jam 6.45 pagi, tapi dah terang sbb kat laut kan.
bot nelayan..
sesi mengajar kanak2 baru belajar memancing.pagi kami memancing style apollo( iye kot bunyik cenggini)
yang hasilnya akan jd begini. apollo ni mancing yg ada banyak umpan kat 1 pancing
sesi menganyam tali tangsi
main sesuka hati je ikat tali tangsi tu, iye2 je leha ni,hoho
cousin aku sorang ni pun lebih kurang kami je,tapi dia up sikit la.
hasil2 kami (opps bukan kami ye, abg n sepupu aku je berjaya dpt hasil)

sangat sedap ikan ni,berlemak,manis, sedap la senang cakap, tapi dia punya lendir keliling badan berbisa ok..
hasil kebanggaan,hehe..tengah pregnant ikan pari ni,patutnya lepas tangkap ikan ni, kita perlu cek perut dia,kalau ada baby tekan2 sikit smpai dia bersalin, kita lepaskan baby tu dlm laut balik biar boleh hidup, tapi lupa nak buat cenggitu..dah masuk dalam ice box tengok2 dah terberanak ikan tu, menggelabah kitorg lepaskan balik baby dia dlm laut, ada dua ekor baby masa tu...xtaula hidup lagi ke x..campak2 dlm laut terus hilang..
selepas tangkapan ikan pari kami decide utk balik,jam waktu tu pukul 8 pagi
bersiap mahu pulang..kemas apa yg patut..byk tau barang2 kami.
sempat posing.hohihohi..biar diorg yg angkut barang,berat ok.i kan perempuan..=p

dlm perjalanan pulang, masing2 muka gembira dapat pari walaupun kecik..hehe
best!
pakcik yg bawak kitorang,kat belakang tula pulau terbiar tu,kecik jo
finally, sampai ke darat, sapa2 pernah g kat Jeram Ikan Bakar dia taula tempat ni, terletak di daerah Kuala Selangor.
Alhamdulillah, seronok dan dapat banyak experience baru semasa trip singkat ni,ok, dah kurang rajin nak tambah mcm2, happy monday!=)