Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Wednesday, December 28, 2011

Tahukah anda?

Assalamualaikum

gediks ok waktu2 final exam ni la nak update blog. lusa paper Research Method yang menyeronokkan(??). memandangkan ianya 1 kredit jadi sedikitla dipandang enteng (salah ok!!) oleh aku. huhu

nak cerita sikit pasal trip last week aku ke NIOSH (National Institute of Occupational Safety and Health) di bangi. walaupun pergi kesana atas kapasiti pelajar bioperubatan pengkhususan kesihatan industri, perkara yang paling terkesan ketika berada di sana tidaklah berkaitan dengan ruang lingkup bidang yang aku dalami tu. tapi lebih kepada ilmu kemanusiaan itu sendiri.

waktu kami diberi penerangan tentang NIOSH, banyaklah video2 berkaitan yang ditayangkan. cuma ada satu video ni yang aku kurang pasti apa kaitannya dengan NIOSH tapi memang sangat memberi impak kepada aku, aku ambil word yang buat aku terpana sekejap tu jela ek.tahukah anda?

"children see, children do"

pastinya ramai pernah nampak word ni, aku rasa aku pun pernah ternampak kat fb kot, tapi bila word ni ditayangkan dan dimainkan sekali dengan video yang berkaitan. memang terkesan sungguh untuk aku. antara yang babak yang dipaparkan bila mak ayahnya marah2 dan meyumpah seranah, si anak melihat dan terus mengikut perbuatan ibu dan ayahnya.

masa ni terus memori aku memutarkan kembali peristiwa peristiwa hidup aku sebelum ni. betapa banyak kalinya aku mengeluh depan anak2, betapa banyak kalinya aku marah2 depan mereka, betapa banyak kalinya aku mengeluarkan kata2 yang tak sepatutnya depan mereka, betapa banyak kalinya aku memberikan contoh yang kurang baik untuk mereka lihat....adakah mereka akan meniru tingkah laku negatif aku?Nauzubillah...peringatan untuk aku sendiri dan semua. Awas, mereka memerhati..andai qudwah hasanah yang disajikan..hasanah lah hasilnya.

moga aku diberi kesempatan memperbaiki diri yang serba kekurangan ini. for them, maafkan cik dodi..cik dodi rindu kat korang semua..

mak n abah...akan aku cuba mencontohi tabahnya dan sucinya peribadi mak dan belajar menjadi penyayangnya seperti abah..

p/s : ada feeling2 aku balik rumah sekejap je ni..huhu

No comments:

Post a Comment