Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Monday, January 10, 2011

Impian

Impian...manusia hidup dengan impian.manusia yang bercita2 besar dan berjuang bersungguh sungguh menuju cita2nya,jiwanya sentiasa hidup sebaliknya manusia tanpa cita cita dan impian jiwanya mati,hidupnya tanpa nilai.1 dari etika perubatan islam juga adalah dengan memberikan harapan.

kisah pemuda yg telah membunuh 99 org.setelah melakukan byk dosa besar pemuda tersebut ingin sekali bertaubat kembali pd yg yang Satu.mengembaralah dia berjumpa org alim dengan harapan dosanya diampunkan tuhan. dalam perjalanan berjumpalah dia dgn seorang rahib. maka dengan penuh harapannya dia bertanya kpd rahib tersebut,

pemuda : aku ni orang yg terlalu byk berbuat dosa, terimakah Allah atas taubatku?
rahib : sebesar mana dosamu itu?
pemuda : aku ni orang yg terlalu besar dosanya,dosaku lebih tinggi dari gunung ganang,lebih luas dari seluruh lautan (telah bunuh 99 orang)
rahib : *terkejut lalu mengatakan "terlalu besar dosamu itu",aku tidak pasti akan diampunkan Allah atau tidak

pemuda tersebut mati harapan setelah mendengar kata2 rahib tersebut,maka dengan rasa marah dibunuhnya pula rahib tersebut, genaplah angka 100 org yg dibunuhnya.dengan perasaan hampa,pemuda tersebut berjalan lagi tanpa tujuan...dalam pengembaraannya,berjumpalah dia dengan seorang imam. pemuda tersebut sekali lagi bertanyakan soalan sama seperti ketika berjumpa rahib 1 td.

imam : sebesar mana dosamu?
pemuda : lebih tinggi dari seluruh gunung ganang dan lebih luas dari seluruh lautan.masih adakah keampunan Allah untukku?
imam :"sesungguhnya rahmat Allah itu lebih besar dari seluruh alam semesta"mintalah keampunan dariNya,jika benar2 ingin berubah,hiduplah bersama2 dengan orang beriman,jauh dari tempat asalmu.

mendengarkan kata2 imam tersebut, jiwa pemuda tersebut terus hidup dgn harapan,setelah ditunjukkakan arah jalan ke kg org beriman,pergilah pemuda itu dengan hati yg sangat berharap.tetapi pemuda itu mati di pertengahan perjalanan sebelum sampai ke destinasi.

2 malaikat berebut inginkan roh pemuda. malaikat 1 ingin mengambil roh pemuda itu dimasukkan dlm golongan org yg tidak bertaubat kerana pemuda tersebut blm sempat utk bertaubat. malaikat 2 ingin memasukkan pemuda tersebut dlm golongan org yg bertaubat kerana kesungguhannya.maka turunlah perintah Allah untuk mengukur jarak mana yg lebih hampir dari tempat pemuda itu mati.setelah diukur,dengan rahmat Allah,jaraknya lebih hampir dengan kg org beriman.maka diri nya disenaraikan dlm golongan org bertaubat.

walau apapun harapan kita,sandarkan harapan itu padaNya. dalam rasa roja' (berharap pd Allah) sertakan juga dengan rasa khauf (takutkan Allah). bukan takut atas halangan2 didunia. Dunia itu sementara,akhirat itu utama tapi perlu diingat,dunia ini ladang untuk ke akhirat."berkerjalah kamu seolah2 kamu akan hidup seribu tahun, beribadahlah kamu seolah2 kamu akan mati pada esok hari".

minta, percaya dan terima. insyAllah.mintalah dari Dia yg satu,percayalah dengan rahmatnya, dan redhalah dengan pemberiannya. hindarkan pemikiran dari rasa2 negatif yg menjauhkan kita dariNya,jadi,teruskan harapan anda!=)
bermimpilah dengan impian2 yg membina

p/s : rindu ingin pergi ke pengajian kitab di kg penor.



No comments:

Post a Comment