Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Tuesday, September 28, 2010

Belajar, Diajar dan Mengajar

Bismilahirahmanirrahim..
"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yg menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan tuhanmulah yg maha Mulia. Yang mengajarkan (manusia) dengan pena. Dia mengajarkan manusia apa yg tidak diketahuinya.." (Al-'Alaq : 1-5)

Ayat diatas adalah wahyu pertama yg diturunkan kpd semulia2 manusia Nabi Muhammmad S.A.W.ayat tersebut sangat berkait rapat dengan ilmu..setuju?bagus...hehe.(bunyi skema la kata2 aku ni..huhu).

19 Syawal 1431H bersamaan 28 Septembar 2010M.Pening aku tengok telatah sekumpulan manusia yg menggelar diri mereka pelajar di UIA ni...haish,nak kata x bagi tazkirah, tiap2 pagi rasanya ada tazkirah sebelum start kelas...tapi jd mcm ni juga.
(hati dodi yg jahat ckp: tula,datang kelas lambat hari2 mcm mana nak dgr tazkirah,patutlah cakap pun x guna otak..)mcm ni la hati aku mengutuk perilaku manusia td..
(hati dodi yg baik ckp:astagfirullahalazim...dodi ingat!ko tu pun sama je ok,jgn beria ckp org nnt 1 day ko yg mcm tu..huhu..mereka tu xtau agaknya,tggjwb ko yg kena ingatkan..kasi berani sikit ok)
dodi ans : baik.....

Apa yg berlaku sebenarnya di kelas td?xperlu aku cerita detail kot,cukup aku gambarkan yg aku tersangatlah kesal dengan perbuatan segelintir manusia...mcm kurang diajar.
Nak tanya la,dlm diri semua kan,apa asas utama yg perlu ada pd seorang manusia yg berani gelar diri dia pelajar?...mungkin pandangan semua org berlainan tapi aku yakin kalau anda berani gelar diri anda muslim,asas utama kita tak jauh berbeza.
Dan ingat sekarang ni kita adalah pelajar UNIVERSITY bukan lagi pelajar SEKOLAH, dah takde adegan suap menyuap ilmu ni,nak faham dan hadam ilmu,USAHA lebih sendiri ok..dah nama pun MAHASISWA

Asas utama yg perlu ada(bagi diri aku)
1. Belajar kerana Allah
2. HORMATI GURU kita
3.
4....

Perkara seterusnya boleh agak2 sendiri sbb bagi aku dua tu yg paling utama dan paling asas. Kalau perkara asas pun x lepas,baik xpayah belajar..setuju?xsetuju sudah...memang aku emo kalau masuk bab hormat x hormat ni.Aku sendiri bkn org yg sangat beradab tapi sekurang2nya aku masih sedar diri yang aku ni masih perlu diajar..

Iya,aku tak nafikan kadang2 ada guru kita kurang pandai dlm menyampaikan sesuatu ilmu,bkn mereka xnak dan dengan sengaja buat mcm tu...rata2 yg macam tu masih baru dlm dunia pengajaran (ada juga yg dah bertitle bagai tapi kita xfaham juga mereka ajar apa kan). Nak tunggu sampai ada yg betul2 terer mengajar,x grade2 la jawabnya kawan.Syukurlah ada jugak yg sudi nak jd guru kita,nak didik kita,ingat SENANG ke jd pengajar ni.lg2 ajar budak yg dah boleh jadi mak bapak org ni?ada yg gunakan alasan "kami bayar lebih..!",hey! kalau la adab tu boleh dibeli dengan duit,hancur la dunia ni..mmg bumi sudah di akhir usia la gamaknya.Nak complaint boleh,tapi biar betul caranya...kan masing2 dah besar,umur pun dah meningkat..tapi kenapa xmatang2 lg pemikiran..(fikir2kan ye..untuk aku juga)

Kita berhak dapatkan yg terbaik kalau niat kita adalah untuk menjadi yg terbaik kerana maha TERBAIK. kalau tak...toksah mimpi la.Ada hikmahnya setiap aturan Allah untuk kita,Dia yg Maha Mengetahui. Hak yg kita kena jalankan sekarang..REDHA dan terima SEADANYA. Guru2 ni umpama ibu n bapa kita kat sini,kalau pada mereka kita x hormat,pada siapa lagi kita nak hormat...Dapat atau tidak ilmu tu bkn letaknya pada mcm mana cara mengajar tu,tapi dengan keizinan Allah."Kun fayakun....".Redha Allah itu adalah segala2nya.nak dptkan Redha Allah kena dapatkan redha guru dulu,Kalau guru dah tak redha..nauzubillah...Jangan sebab diri kita seorang,semua org dapat kesannya...fikir2kan sahabat2ku, Dalam kita belajar kita diajar dan kita berhak untuk mengajar...

p/s : menda ni dah jd baaaaaaanyak kali,xtaula puncanya apa...tu yg jd emo sikit ni..huhu(-.-")
ingat ye..sebab utama berjaya adalah atas izin Allah dan usaha diri sendiri,cara mengajar dan bagai2 tu cuma faktor2 tambahan je ok

by : insan yg sedang membaiki diri

1 comment:

  1. kalau ada classmate2 aku yg baca...maafkan aku..bkn tujuan nak heboh,cuma nak luahkan perasaan dlm hati je..huhu

    ReplyDelete