Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Friday, September 24, 2010

Sepetang Layan Hati..


Apa yg biasa kita buat time xde keje?
aku?ermmm...............
serius,lepas paper patho td aku rasa mcm batu seberat 10 kg dialihkan dari kepala aku...plan mmg nak tido je sepanjang petang td..tapi,mengingatkan kena cari daun kelapa untuk aktiviti mlm nnt,aku gagahkan diri merempit seorang diri ke tempat favourite aku..mana?gambor sebelah ni la tempat tu...hehe,Baitul Husna


Ni tempat kami bercucuk tanam..=D,knp??xcaya?xcaya sudah...=p..setiap kali dtg sini rasa damai terus meresap dlm hati..aku x boleh nak explain kenapa,aku ingat aku je rasa mcm tu..tanya shbt usrah lain(Baitul Husna ni lokasi usrah campuran kami),rupa2nya mereka2 pun sama...so its not wierd la kan?mungkin sbb ini tempat anak2 yatim kot..kan rahmat Allah ada bersama mereka=)..sampai sana adik2 tu tgh belajar mengaji..aku pun terus ke belakang rumah cari sasaran aku

ha!ni dia,pokok kelapa!hehe...sbb nak ambik daunnya kan,kena la cari pokoknya..fadlin n ida tgh dok menenggek kat pokok ni,hehe..minat sungguh mereka2 tengok aku anyam ketupat..termasuk ust.Hilmi...sorry ustaz sbb gelakkan ustaz bila ustaz ckp xtau nak anyam mcm mana,rasa bersalah sikit..tp sikit jela..hehe


akmal,khadijah, elisya dan husna ni pun pengikut setia aku petang td,sorry semua akak xdpt nak anyam setiap sorang 1 sbb dah xsempat.nak prepare untuk jamuan raya lg..huhu
thanx to pak long sbb tlg kaitkan daun kelapa yg tinggi tu=)








ni la rupa makcik ( ngaku jela diri ni dah berzaman jd makcik,hihi) yg bersungguh2 mengajar adik2 tu anyam ketupat(walaupun xde sorang pun yg jadi buat tp xpela..janji diorg ada rasa nak belajar benda baru kan).

Kat sini (Baitul Husna) byk mengajar aku pasal parenting skill,sbb tu aku suka sgt bila buku Tarbiyatul Awlad tu dimasukkan dlm silibus usrah kami.bila lepas dpt input terus praktikkan kat adik2 kat situ.

Ingat senang ke nak jadikan seorg anak tu soleh,taat,faham bahasa...ermmm.susah weh,SUSAH!Bkn nak bg negative mind setting..cuma nak ingatkan diri yg tggungjawab mendidik dan mengasuh tu bkn calang2 tanggungjawab.WAJIB ada ilmu sesuai yg tinggi,kesabaran yg saaannggggat tinggi dan keimanan yg benar2 mantap.

Bila difikir2 kan kadang2 aku rasa takut sendiri,besar cabaran membesarkan anak zaman sekarang ni...aku pun xtau aku mampu atau tidak.Ingat lg ujung tahun lepas aku pernah menangis sbb jaga anak2 sedara aku..sungguh!aku mmg menangis sbb dah tau rasanya mcm mana ( dari baby lg kdg2 aku jaga diorg sbb kakak n abg aku keje, n waktu abg ipar aku kena warded more than 2 weeks thn lepas,aku diberi tggungjawab menjaga mereka)...lg 1 bdk2 kecik ni bila mak ayahnya ada yg xkena contoh mcm bila mak ayahnya sakit,ragam diorg lebih sikit..(naluri seorang anak) .

bayangkan,bila malam,setiap 1 jam akan terbangun..sbb apa?

pukul 12
Ahmad Adam : cik dod,ahmad nak susu
aku : ok,jap ye cik dod buat

pukul 1
Alia Athilah (yaya): wawawawwawa(tiba2 menangis)
aku : knp yaya?
yaya : yaya nak mamaa...huhu,yaya nak mama...
aku : mama jaga abah sakit kat hospital
yaya : yaya nak mama jugak!
aku : esok pg kita call mama ye,meh cik dod peluk,yaya bobok dulu ye..
yaya : xnak,nak mama...huhu,nak mama
adam : cik dod,suruhlah yaya diam..nape dia nangis je tu..(muka mamai n risau,cute sgt adam masa ni=))
aku : ye adam,cik dod cuba pujuk ok..adam tido ye..
lepas setengah jam adegan pujuk2 memujuk,akhirnya susu berjaya pujuk yaya..

pukul 3
adam : cik dod,kaki ahmad gatal...
aku : kat mana (sambil dok menggaru2 kaki kecik adam)
adam : cik dod....ahmad ingat mama abah la...abah sakit lg ye cik dod?
aku : iye,abah kat hospital lg..mama kena jaga abah,jaga Bina...kesian kat mama,sabtu ni kita lawat abah ye..ahmad tido dulu,esok pg kita call mama ye..
adam : ok....(baring semula sambil pejam mata)

pukul 4
yaya : wawawawwa...(yaya menangis lg)
mak : di,pujuklah yaya bg diam...dia bkn nak dgn mak pun,dengan ko je dia nak..
aku : iye mak,tgh nak bg diam ni..(sambil dukung yaya kulu kilir dlm rumah)
beberapa ketika lps tu yaya terlena dlm dukungan aku

pukul 5.30
adam : ahmad nak susu....
aku : jap ye..(g dapur basuh botol,hari2 biasa aku mmg penakut nak g dapur sorang2,tapi time2 critical mcm ni aku dah x terpk apa2,terpk nak buatkan susu je)
adam : bila abah nak sihat ye cik dod?
aku : nak abah sihat,ahmad kena la doakan untuk abah..ok,adam doa mcm ni,"bismilahirahmanirahim,yaAllah,sembuhkanlah penyakit abahku"
adam : "
bismilahirahmanirahim,yaAllah,sembuhkanlah penyakit abahku" (baring,tertido dgn botol susunya di mulut)

pukul 6
mak : khodijah.....bangun2,dah subuh ni..
aku : ha??dah subuh?...xsempat rasa nak tido...

bangun pagi,kemas2 bilik...mandikan adam n yaya,buat breakfast..terus kemas rumah.Lepas kemas rumah,ajar abc pulak...(mak aku mmg terer bab mengajar bdk2 kecik ni,sabar sgt...aku xmampu nak sabar mcm tu lg,sbb tu biasanya aku yg mulakan nnt mak aku yg take over,
aku? g masak la plak apalagi.)....

2 minggu lebih, ini la rutin aku hari2...penah 1 mlm jam 2 pg,baru aku perasan susu habis..dah susah hati dah masa tu,diorg nak minum susu esok pg bila bgn tidur..mana sempat nak beli,kalau nangis mcm mana,masa tu plak..purse aku kosong,habuk je ada,x withdraw lg...huhuhu,ingat yaya n adam cari mak n abahnya lg...mcm mana aku x nangis..pilu,sebak sgt...masa ni la baru tau perasaan ibu tunggal ni mcm mana...sbb itu aku ckp nak jd mak ayah ni iman kena kuat..time mcm ni akan teruji keimanan kita pd Allah..lg satu,nampak sgt kepentingan suami dlm sama2 menjaga anak2 ni..sbb tu aku berharap sgt dpt suami yg faham sebenar2nya tggjawab dia..itu hanya harapan aku,Allah yg maha terbaik dlm menentukan takdir hidup kita.

Wahai anak2...selagi mana anda bernama anak,selagi itu tggjawab anda pada ibubapa x pernah padam.mak aku selalu pesan,"anak2 perempuan mak ni bila dah kawin,taat kat suami,jg nama baik keluarga,mak x berharap sgt untuk korang balik rumah selalu,korang dah jd hak org lain.."(ni pesanan mak aku dari dari dulu lg),sedih kan bunyinya??huhu...
Lelaki pula,sila ingat yg mak itu nombornya 1,bukan 2 atau 3,isteri itu dtgnya slps mak.."Syurga itu dibawah tapak kaki ibu bkn isteri"...mmg perempuan ni suka "bengkeng",tapi tolonglah guna kecerdikan yg dibangga2kan lelaki itu untuk mengawal kebengkengan perempuan itu...jgn jadikan alasan itu utk menurut aje kehendak isteri itu atau mencari isteri lain
..kuang3 (moga aku dapat jd seorang yg memahami...)

rasa mcm panjang la plak entri kali ni,hehe...bkn apa,bila sorang2 duduk pagi2 buta mcm ni..teringat waktu2 jaga anak2 aku ni,walaupun dah setahun lbh berlalu tapi rasa lg..sekarang ahmad adam dah 6 tahun,alia athilah dah 5 tahun...dah change a lot,alhamdulillah..mudah sikit maknya nak handle..

ni la yaya..masa ni umur dia 3 tahun..raya 2thn lepas,(aku xde gambar raya thn ni..)..to yaya n adam (xlupa juga buat Bina n Safiya)moga kalian menjadi anak yg soleh dan solehah..kalian byk mengajar aku erti kesabaran...miss n love u all so much!=)

by : Acik Dodi




No comments:

Post a Comment