Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Monday, January 21, 2013

Dua Jasad Satu Hati

Assalamualaikum

wah..tajuk..kemain..bukan apa, tetibe terfikir tentang masa depan. Masa depan yang kita tak pasti. yang confirm pasti hanya mati. Tapi xdela agama kita ajar suruh tunggu mati semata mata kan. 

”Apabila telah ditunaikan sholat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah karunia
Allah...............” (Al-Jumu’ah;10).

berkerjalah kamu seolah olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beribadahlah kamu seolah olah esok kamu akan mati. Allah berfirman suruh manusia berusaha mencari rezeki yang Allah dah sediakan. bukan extreme dengan ibadah semata mata dan bukan extreme dengan dunia semata mata. Jadilah manusia yang seimbang dan jangan terlalu berlebih lebih atas sesuatu perkara.Yang jelas, perlu letakkan matlamat akhir, mendapatkan redha Allah dalam setiap perkara ( sedang berusaha, mencabar woo, bukan senang senang, kalau senang maksudnya ada something wrong somewhere la tu kan. tapi tetap tak mustahil =))

panjang intro.haha..sebenarnya nak cerita sweet pasangan orang tua zaman dolu2..tu yang tajuk gitu. contoh yang paling dekat mak n abah aku la. (aku suka cerita pasal diorang, tak tau kenapa,hehe). mak abah aku memang suka nooo gaduh gaduh mulut. kadang kadang aku macam pelik, apahal la diorang ni, sebab tu pun bole jadi gaduh. lupa letak pisau je pun kadang kadang. tapi gaduh gaduh mak abah aku tak lama pun, hanya beberapa minit, tak pun jam, paling lama pun 2-3 hari kot. bergantung kepada sebab gaduh.

tapi tak pernah aku dengar dari mulut diorang kata kata yang macam nak berpisah ke apa ke. kata kata yang tak senonoh ke, tak penah dengar la. paling koman mak aku merajuk tak nak cakap dengan abah aku. hahaha. comel ok, tapi abah aku tak heran pun..buat dek je. Tapi bila tak nampak mak depan mata barulah melilau mencari. Ingat lagi masa mak pergi haji, abah aku mcm orang angau, hehe..kesian pun ada tapi lawak ok. sebab depan depan fuhh buat main ego, depan kitorang cair dah.hehe

sweet kan?hehe, kadang kadang terfikir, mcm manalah hidup lepas kawin nanti (ahaha, gatal ok, nak buat cenggana, faktor umur kot,=p). bole ke aku jadi sabar mcm mak aku. huhuhu. Need to learn a looot of things. Mcm mana agaknya kehidupan aku lepas ni kalau masih dipanjangkan umur. baru kelmarin kakak  aku mimpi aku meninggal mengejut. insaf kejap aku. dahla, tu je, tak tau nak tulis apa dah,hehe

P/S: Mak abah aku bole dipanggil Dua Jasad Satu hati kot.hehe

No comments:

Post a Comment