Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Friday, October 22, 2010

Immunology Class

SubhanAllah..
hati aku terus memuji kekuasaan Ilahi seusai mendengar lecture dari Dr. Nazar.
nak tau fact apa yg buat aku kagum sgt tu???(terus terang aku cakap aku mmg kadang2 kurang ambil tau pasal organ transplantation ni. Tapi dah nama pun bdk biomedic, nak tak nak akan tau jugak sbb kena belajar kan?hehe)
Plus baru2 ni nefrologist ada suggest kat ayah aku untuk buat kidney transplant sbb dah teruk sgt condition kidney beliau. tapi, ayah aku kan...mestilah dia xnak

aku : abah ambik buah pinggang kita 1 nak?ganti yg abah punya?
abah : tak payah2...simpan je buah pinggang tu,ko muda lg...abah ni dah tua, xlama dah pun..insyaAllah tahan lg..
aku :............(no words)

Masa tu ada niat nak cari info pasal tranplantation ni tapi asyik x sempat2 je,alhamdulillah Allah maha mendengar. Dia tunaikan hajat aku waktu dlm kelas,=)

Fact yg aku baru tau pasal organ tranplant ni :
1. organ transplant boleh diletakkan bukan pd tempat asal organ. contoh,sepatutnya lokasi asal buah pinggang di kedua belah pinggang kan, tapi untuk organ derma yg baru x perlu pun letak di lokasi tersebut. boleh letak kat bawah perut ke kat bawah hati ke,it doesn't matter n no need to remove the old one. sbb tu baby boleh terima organ org dewasa. boleh letak kat mana2 space dlm badan

2. actually, we just need 1/2 of a kidney to process our circulation. means, even we have only one kidney, and half of that kidney was impair, we can live healthy if another half of that kidney still functioning well. dapat x kat sini?bygkan kita ada 2 kidney, setiap kidney tu bahagi 2, so ada 4 bahagian la kan? 1/4 bahagian tu sudah cukup nak tampung penapisan seluruh system badan kita. subhanAllah...betapa indahnya ciptaan Allah.telitinya ciptaan Dia, sebab tu manusia mmg memerlukan antara satu sama lain...ini semua pinjaman kan.

3.hati pulak..pasal ni dah lama tau cuma meh kita kongsi ye. a lobe of the liver cukup untuk menggantikan fungsi keseluruhan liver pd manusia. dan yg menariknya, lobe of the liver yg didermakan tu akan tumbuh membesar seiring dengan pembesaran si penerima organ. Hati yg didermakan tu seolah2nya hidup untuk sesuaikan diri dgn bdn baru.(knp guna a lobe of instead of a part of?sbb dah kena tegur dgn dr. waktu dlm kelas "bukan a part... a lobe ..")

menarik kan?Maha suci Allah...Jadi bersangka baiklah terhadap pencipta kita,Dia lah pemilik segala pengetahuan..

terfikir2 kenapa kadang2 kita2 menganggap sesuatu yg susah jalannya tu sebagai halangan,knp x anggap itu sebagai cabaran yg harus di tempuhi?bukan mudah nak dapatkan sesuatu yg manis tu kan...ingatlah, Allah maha kuasa, dia mampu nak tunaikan hajat kita bila2 masa je. Lambat dikabulkan mungkin Dia nak uji sejauh mana kebergantungan kita padaNya.. hanya yg benar yakin layak mendapatkannya kan.. Wallahualam
hari ni rasa mcm Allah kabulkan hajat aku,alhamdulillah...moga hati ini berterusan berharap dan berserah padaNya..(tambahan semata2...xde kena mengena dgn sesiapa yg hidup atau meninggal dunia)




No comments:

Post a Comment