Berjuang Bukan satu Pilihan Tetapi satu Kewajipan

Saturday, May 5, 2012

Percaya

Di alam tadika
-taknak makan kicap, nanti takut gelap macam kap lam ya nga. 
sebab percaya kicap mampu menggelapkan kulit(?).
-takut makan nasik dalam bilik(makan benda lain takpe) 
sebab percaya butir nasik yang tumpah tu mampu bertukar jadi "gula2 bungkus putih yang besar"(?)
-ada terowong rahsia bawah tanah dalam kolam belakang rumah
sebab percaya selalu tengok cerita fiksyen mcm tu(kena tipu dengan abang) 


Di alam persekolahan (rendah)
-wajib gosok gigi sebelum tido
sebab percaya bila tak gosok gigi nanti gigi rosak
- takut cakap masa azan 
sebab nanti mayat berat masa meninggal
- bila tak mandi enzyme akan jd banyak 
sebab percaya enzyme tu menda tak baik dan mampu dihasilkan dengan banyaknya bila tak mandi(ni pun kes kena tipu dengan abang)
-takut cacing
sebab percaya cacing tu mampu memberi mudarat(?)
-wajib masuk universiti
sebab percaya bila masuk universiti akan jd budak pandai


Di alam persekolahan ( menengah)
-Subjek sains dan matematik wajib dapat A yang lain takat2 lulus je pun redha je
sebab percaya seseorang itu dikira pandai bila dapat A subjek2 tu
-Takut minum ais 
sebab percaya mampu menjadi gumuk dengan minum ais
-Bajet budak pandai sebab berjaya duduk kelas sains tulen (padahal...)
sebab percaya sapa2 amek pure science dia hebat
-rasa diri buruk sebab banyak jerawat
sebab percaya jerawat tu buruk
(zaman peralihan remaja ni banyak sangat macam2 la..sampai lupa..hehe)


Sekarang (20 and >>)
- kita adalah apa yang kita percaya


Saya percaya saya mampu menjadi hamba yang taat kepada penciptanya(Allah)
Saya percaya saya mampu menjadi umat yang taat kepada Rasulnya(Rasulullah)
Saya percaya saya mampu menjadi anak yang solehah kepada ibubapa saya(mak n abah)
Saya percaya saya mampu menjadi isteri yang solehah kepada suaminya(.............)


Saya percaya saya mampu menjadi insan yang cemerlang dan terbilang dari pelbagai segi. banyak sangat saya nak percaya buat waktu sekarang. Saya percaya sebab saya sangat yakin Allah sentiasa bersama saya.Amin!


p/s : saya percaya saya bukan di usia yang muda remaja lagi..

No comments:

Post a Comment